Jos asiakkaalle lähtevissä muistutusviesteissä on ongelmia, voi tämä johtua muutamasta syystä:
Asiaksmuistutuksia ei ole aktivoitu.
Asiakkaan sähköposti ja/tai puhelinnumero on lisätty varaukseen vasta varauksen teon jälkeen.
Viestin vastaanottamisessa on ongelmia asiakkaan päässä, esim. asiakaan lisätessä numeroaan on tapahtunut kirjoistusvirhe tai sähköposti on ohjautunut roskapostiin
Hyvä tietää: Yleisesti on normaalia, että noin 5% kaikista lähetetyistä viesteistä (kaikista, ei pelkästään Vellon lähettämistä viesteistä) ei koskaan tavoita asiakasta. Yleisimmät syyt tähän ovat: Asiakkaan yhteystiedot on lisätty varaukseen vasta varauksenteon jälkeen, yhteystiedoissa on kirjoitusvirhe, asiakkaan postilaatikko on täynnä, asiakkaan roskapostisuodatus estää Vellon viestit tai viesti on ohjautunut asiakkaalla väärään kansioon.
Viestien toimitus tapahtuu teknisesti kolmessa vaiheessa:
Viestin lähetys Vellosta
Operaattori vastaanottaa ja välittää viestin asiakkaalle
Asiakkaan postilaatikko käsittelee viestin.
Pystymme Vellossa tarjoamaan lokitietoa ensimmäisestä vaiheesta.
Tee näin:
Siirry varauskalenteriisi Valinnat → Kalenteri
Klikkaa mainitsemasi varaus auki
Varausikkunan vasemmasta alalaidasta löydät "Varauksen tiedot"-linkin. Klikkaa tätä.
Asiakasviestintä-osiossa pääset näkemään lähetetyt ja lähetettävät viestit asiakkaalle (eriteltynä sähköposti- ja tekstiviesteihin)
Tarkistathan, onko Vello lähettänyt viestiä asiakkaalle. Jos viesti on lähetetty, mutta asiakas ei ole saanut viestiä, viesti on todennäköisesti jäänyt vaiheeseen 2 tai 3
Jos viestihistoriassa ei näy lähetettyjä viestejä tarkistathan, että varausvahvistukset ja muistutukset on aktivoituna Vellossasi.
Varausvahvistusten ja muistutusten aktivoiminen:
Siirry kohtaan Valinnat → Asetukset → Viestintä → Varausvahvistukset ja muistutukset
Aktivoi halutut viestintävaiheet
Tarkistat lisäksi, että kalenteriasetuksissasi on aktivoitu viestien lähetys asiakkaalle. Tämä onnistuu Vellossasi kohdassa Valinnat → Asetukset → Varauskalenterit → (valitse kalenteri) → Ilmoitukset-välilehti
Muutokset astuvat voimaan tulevista ajanvarauksista alkaen.
Huomioi: Jos aktivoit asiakkaille lähtevät muistutusviestit sen jälkeen, kun ajanvarauksia on jo tehty, muistutusviestejä ei lähde jo tehdyistä ajanvarauksista.