Kun ajanvaraus tai Kassa-myynti on kirjattu maksetuksi, sen voi tarvittaessa asettaa mitätöidyksi, jos asiakkaalle on tarvinnut palauttaa maksu.
Toimi näin:
Mene kohtaan Valinnat → Raportit → Laskut
Klikkaa haluamasi laskun tiedot auki
Klikkaa oikeasta yläkulmasta kolmea pientä pistettä → paina Maksun palautus -vaihtoehtoa
Nyt raporteissa näkyy, että maksu on palautettu asiakkaalle. Jos ajanvaraus täytyy asettaa uudelleen maksetuksi eri maksutavalla, niin luo asiakkaalle uusi ajanvaraus.
Jos etsimäsi maksutapahtuma ei ilmesty listaan tarkistathan, että ylärivin vaihtoehdoista on valittu oikea:
toimipaikka
aikajakso
rajaukset
Jos olet vastaanottanut maksun Vellon verkkosivujen tai maksupäätteen kautta ja haluat palauttaa rahat asiakkaallesi, lue tarkemmat ohjeet miten toimia täältä: Rahan palautus asiakkaalle.
Raporteissa näkyviä tapahtumia ei voi poistaa, vaikka ne olisivat vahingossa tai testinä tehtyjä. Tämä johtuu siitä, että Suomen lainsäädännön mukaan kirjanpidosta ei saa poistaa laskurivejä.
Jos myyntitapahtuma on kirjattu, esim. koska kyseessä on maksujärjestelmän testaaminen, ilmoitathan kirjanpitäjällesi virheellisestä laskurivistä ja hän luo korjaustositteen, jolla virheellinen tai "testi myynti" nollataan.