Siirry pääsisältöön
Rahan palautus asiakkaalle
Päivitetty yli viikko sitten

Maksetun varauksen peruuntuessa, Vello ei automaattisesti palauta maksua asiakkaalle. Voit palauttaa maksun helposti Vellossasi. Joissain tapauksissa maksun palauttamisen sijaan, asiakkaalle kannattaa tarjota muita vaihtoehtoja.
​
​Sinulla on mahdollisuus:

  1. Palauttaa rahat asiakkaalle

  2. Käyttää rahat korvaavan varauksen maksamiseksi (kirjaa tällöin korvaava varaus maksetuksi)

  3. Lähettää asiakkaalle summaa vastaavan lahjakortin tai sarjakortin, jonka koodilla asiakas voi maksaa uuden varauksen.

Rahan palautus

Jos haluat hyvittää rahat asiakkaalle, tee näin:

  1. Kirjaudu Velloosi sisään

  2. Siirry Vellossasi kohtaan Valinnat → Raportit → Myynnit

  3. Hae kyseinen maksutapahtuma ja klikkaa se auki

  4. Avautuvan ikkunan alalaidasta löydät Hyvitä-painikkeen

  5. Hyvitä maksu asiakkaalle

Huomioi: Korkean turvallisuuden takaamiseksi, rahat on mahdollista palauttaa vain sille maksukortille, jolla varaus on alunperin maksettu. Hyvitetty summa näkyy asiakkaan tiliotteella 5-10 päivän sisällä.

Huomioi: Hyvitys luokitellaan maksutapahtumaksi. Hyvityksestä veloitetaan normaali maksutapahtumakomissio.

Jos rahan palautus ei onnistu

Maksu on mahdollista palauttaa Vellon kautta asiakkaalle, kun molemmat alla olevat kohdat toteutuvat:

  1. Maksu on tehty korkeintaan 14 päivää aiemmin

  2. Vello-maksupalvelutililläsi on riittävästi katetta (komissioiden vähennysten jälkeen)

Jos rahan palautus ei onnistu esimerkiksi puuttuvan katteen vuoksi odota, kunnes Vello-tilillesi kertyy lisää maksutapahtumia ja kate kasvaa.

Esimerkki 1: Yksi asiakas on maksanut varauksensa 50,00 €. Komission jälkeen Vello-maksupalvelutilisi saldo on 49,55 €. Hyvitys ei ole mahdollista, koska hyvitettävä summa 50,00 € ylittää Vello-maksupalvelutilin rahavarat (kate ei riitä).

Esimerkki 2: Kymmenen asiakasta on maksanut varauksensa 10 x 50,00 € = 500,00 €. Komissioiden jälkeen Vello-maksupalvelutilisi saldo on 495,50 €. Kate on riittävä enintään yhdeksän maksun hyvittämiseen asiakkaalle.

Vastasiko tämä kysymykseesi?