Siirry pääsisältöön
Kaikki kokoelmatMaksaminenOngelmatilanteet
Hyvityksen tekeminen ei onnistu - mitä tehdä?
Hyvityksen tekeminen ei onnistu - mitä tehdä?
Päivitetty yli viikko sitten

Asiakkaan maksaessa esimerkiksi varauksensa tai lahjakorttinsa Vellon kautta, työntekijänä voit tarvittaessa hyvittää eli palauttaa maksun takaisin asiakkaalle.

Vello vähentää kaikista maksutapahtumista maksutapahtumakomission. Rahan palautusmahdollisuus riippuu varoista, jotka maksupalvelutililläsi on komissiovähennysten jälkeen.

Ensimmäistä ostosta ei usein voi palauttaa

Varsinkin ensimmäisen ostotapahtuman jälkeen maksupalvelutililläsi on vähemmän katetta (komissioiden jälkeen), kuin mitä maksutapahtuman suuruus on.

Tämän vuoksi hyvitystä ei voi tehdä samantien, vaan vasta, kun Vello-tilillä on tehty muita maksuja, jotka kattavat koko maksetun palvelun hinnan.

Jos rahan palautus ei onnistu

Maksu on mahdollista palauttaa Vellon kautta asiakkaalle, kun molemmat alla olevat kohdat toteutuvat:

  1. Maksu on tehty korkeintaan 14 päivää aiemmin

  2. Vello-maksupalvelutililläsi on riittävästi katetta (komissioiden vähennysten jälkeen)

Jos rahan palautus ei onnistu esimerkiksi puuttuvan katteen vuoksi odota, kunnes Vello-tilillesi kertyy lisää maksutapahtumia ja kate kasvaa.

Esimerkki 1: Yksi asiakas on maksanut varauksensa 50,00 €. Komission jälkeen Vello-maksupalvelutilisi saldo on 49,55 €. Hyvitys ei ole mahdollista, koska hyvitettävä summa 50,00 € ylittää Vello-maksupalvelutilin rahavarat (kate ei riitä).

Esimerkki 2: Kymmenen asiakasta on maksanut varauksensa 10 x 50,00 € = 500,00 €. Komissioiden jälkeen Vello-maksupalvelutilisi saldo on 495,50 €. Kate on riittävä enintään yhdeksän maksun hyvittämiseen asiakkaalle.

Vastasiko tämä kysymykseesi?