Siirry pääsisältöön
Kaikki kokoelmatKantaUsein kysyttyä Kanta-yhteydestä ja potilastietojärjestelmästä
Miten informoin asiakasta hänen tietojensa käytöstä Kanta-arkistossa?
Miten informoin asiakasta hänen tietojensa käytöstä Kanta-arkistossa?
Päivitetty yli 4 kuukautta sitten

Kanta-arkiston avulla sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä apteekeissa syntyvät potilastiedot ovat eri palvelunantajien käytettävissä.

Kun potilastiedot liikkuvat ketterästi ja reaaliajassa, paranee hoidon ja palvelun laatu.

Asiakasta tulee informoida siitä, miten hänen tietojaan käytetään.

Mikä on Kanta-informointi?

Kanta-informointi on asiakkaalle annettava ilmoitus, jossa kerrotaan Kanta-palveluista sekä siitä, miten asiakkaan tietoja käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Lisäksi ilmoituksessa kerrotaan, miten asiakas voi vaikuttaa tietojensa luovuttamiseen.

Kanta-informointi annetaan, koska asiakkaalla on oikeus tietää asiakas- ja potilastietojensa käytöstä ja käyttötapojen muutoksista.

Kanta-informointi ei ole sama asia kuin suostumus tai luovutuslupa.

Mihin Kanta-informointi vaikuttaa?

Kun asiakas on vastaanottanut Kanta-informoinnin, asiakas voi

  • antaa luovutusluvan asiakkaan tietojen luovuttamiseen eri terveydenhuoltoyksiköiden kesken

  • päivittää aiemmin antamansa luovutusluvan

  • rajata tietojensa käyttöä asettamalla luovutuskieltoja

Kun asiakas on vastaanottanut Kanta-informoinnin, hänen potilastietonsa ovat hoidon yhteydessä käytettävissä julkisessa terveydenhuollossa.

Asiakkaan tiedot tallennetaan Kanta-palveluihin, vaikka hän ei olisi vastaanottanut Kanta-informointia. Asiakas voi antaa tai päivittää luovutusluvan ja asettaa kieltoja OmaKannassa tai terveydenhuollossa asioidessaan.

Asiakas voi kuitata Kanta-informoinnin itse OmaKannassa

Jos asiakas ei ole vielä vastaanottanut Kanta-informointia, se avautuu ilmoituksena OmaKannassa heti kirjautumisen jälkeen.

OmaKannassa on mahdollista kuitata Kanta-informointi myös toisen henkilön puolesta.

Sinun tulee informoida asiakasta, jos informointia ei ole kuitattu OmaKannassa

Jos asiakas ei ole vastaanottanut Kanta-informointia OmaKannassa, sinun tulee terveydenhuollon ammattilaisena informoida asiakasta, kun hän asioi sinulla.

Hyvä tietää: Vello Pro (potilastietojärjestelmä) tunnistaa ja ohjaa käyttäjää, jos asiakasta tulee informoida.

Kun olet informoinut asiakasta, sinun tulee tehdä siitä merkintä Velloon, jotta tieto tallentuu Kantaan.

Miten kerron asiakkaalle Kanta-informoinnista?

Terveydenhuollon ammattilaisena voit antaa Kanta-informoinnin asiakkaalle

  • suullisesti

  • kirjallisesti, esimerkiksi antamalla asiakkaalle tietojen käytöstä kertovan infolehtisen

  • Vellon välityksellä

Linkki: Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan tulee osata kertoa asiakastietojen hyödyntämisestä asiakkailleen. Lisätietoa ja tulostettava infolehtinen informoinnin tueksi on saatavilla kanta.fi-sivustolta.

Vastasiko tämä kysymykseesi?