Siirry pääsisältöön
Kanta-informointi yleisesti
Päivitetty yli kuukausi sitten

Kanta-arkiston avulla sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä apteekeissa syntyvät potilastiedot ovat eri palvelunantajien käytettävissä.

Asiakasta tulee informoida siitä, miten hänen tietojaan käytetään.

Mikä on Kanta-informointi?

Kanta-informointi on asiakkaalle annettava ilmoitus, jossa kerrotaan Kanta-palveluista sekä siitä, miten asiakkaan tietoja käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Kanta-informointi annetaan, koska asiakkaalla on oikeus tietää asiakas- ja potilastietojensa käytöstä ja käyttötapojen muutoksista.

Mihin Kanta-informointi vaikuttaa?

Kun asiakas on vastaanottanut Kanta-informoinnin, asiakas voi

  • antaa luovutusluvan asiakkaan tietojen luovuttamiseen eri terveydenhuoltoyksiköiden kesken

  • päivittää aiemmin antamansa luovutusluvan

  • rajata tietojensa käyttöä asettamalla luovutuskieltoja

Kun asiakas on vastaanottanut Kanta-informoinnin, hänen potilastietonsa ovat hoidon yhteydessä käytettävissä julkisessa terveydenhuollossa.

Hyvä tietää: Asiakkaan tiedot tallennetaan Kanta-palveluihin, vaikka hän ei olisi vastaanottanut Kanta-informointia. Asiakas voi antaa tai päivittää luovutusluvan ja asettaa kieltoja OmaKannassa tai terveydenhuollossa asioidessaan.

Asiakas voi kuitata Kanta-informoinnin itse OmaKannassa

Jos asiakas ei ole vielä vastaanottanut Kanta-informointia, se avautuu ilmoituksena OmaKannassa heti kirjautumisen jälkeen.

OmaKannassa on mahdollista kuitata Kanta-informointi myös toisen henkilön puolesta.

Sinun tulee informoida asiakasta, jos informointia ei ole kuitattu OmaKannassa

Jos asiakas ei ole vastaanottanut Kanta-informointia OmaKannassa, sinun tulee terveydenhuollon ammattilaisena informoida asiakasta, kun hän asioi sinulla.

Kun olet informoinut asiakasta, sinun tulee tehdä siitä merkintä Velloon, jotta tieto tallentuu Kantaan.

Miten kerron asiakkaalle Kanta-informoinnista?

Terveydenhuollon ammattilaisena voit antaa Kanta-informoinnin asiakkaalle

  • suullisesti

  • kirjallisesti, esimerkiksi antamalla asiakkaalle tietojen käytöstä kertovan infolehtisen

  • Vellon välityksellä

Linkki: Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan tulee osata kertoa asiakastietojen hyödyntämisestä asiakkailleen. Lisätietoa ja tulostettava infolehtinen informoinnin tueksi on saatavilla kanta.fi-sivustolta.

Vastasiko tämä kysymykseesi?