Kanta-arkiston avulla sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä apteekeissa syntyvät potilastiedot ovat eri palvelunantajien käytettävissä.
Asiakasta tulee informoida siitä, miten hänen tietojaan käytetään.
Mikä on Kanta-informointi?
Kanta-informointi on asiakkaalle annettava ilmoitus, jossa kerrotaan Kanta-palveluista sekä siitä, miten asiakkaan tietoja käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Kanta-informointi annetaan, koska asiakkaalla on oikeus tietää asiakas- ja potilastietojensa käytöstä ja käyttötapojen muutoksista.
Mihin Kanta-informointi vaikuttaa?
Kun asiakas on vastaanottanut Kanta-informoinnin, asiakas voi
antaa luovutusluvan asiakkaan tietojen luovuttamiseen eri terveydenhuoltoyksiköiden kesken
päivittää aiemmin antamansa luovutusluvan
rajata tietojensa käyttöä asettamalla luovutuskieltoja
Kun asiakas on vastaanottanut Kanta-informoinnin, hänen potilastietonsa ovat hoidon yhteydessä käytettävissä julkisessa terveydenhuollossa.
Hyvä tietää: Asiakkaan tiedot tallennetaan Kanta-palveluihin, vaikka hän ei olisi vastaanottanut Kanta-informointia. Asiakas voi antaa tai päivittää luovutusluvan ja asettaa kieltoja OmaKannassa tai terveydenhuollossa asioidessaan.
Asiakas voi kuitata Kanta-informoinnin itse OmaKannassa
Jos asiakas ei ole vielä vastaanottanut Kanta-informointia, se avautuu ilmoituksena OmaKannassa heti kirjautumisen jälkeen.
OmaKannassa on mahdollista kuitata Kanta-informointi myös toisen henkilön puolesta.
Sinun tulee informoida asiakasta, jos informointia ei ole kuitattu OmaKannassa
Jos asiakas ei ole vastaanottanut Kanta-informointia OmaKannassa, sinun tulee terveydenhuollon ammattilaisena informoida asiakasta, kun hän asioi sinulla.
Kun olet informoinut asiakasta, sinun tulee tehdä siitä merkintä Velloon, jotta tieto tallentuu Kantaan.
Miten kerron asiakkaalle Kanta-informoinnista?
Terveydenhuollon ammattilaisena voit antaa Kanta-informoinnin asiakkaalle
suullisesti
kirjallisesti, esimerkiksi antamalla asiakkaalle tietojen käytöstä kertovan infolehtisen
Vellon välityksellä
Linkki: Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan tulee osata kertoa asiakastietojen hyödyntämisestä asiakkailleen. Lisätietoa ja tulostettava infolehtinen informoinnin tueksi on saatavilla kanta.fi-sivustolta.