Siirry pääsisältöön
Kaikki kokoelmatRaportointiOngelmatilanteet
Excel ei erottele raportin tietoja eri sarakkeisiin - mitä tehdä?
Excel ei erottele raportin tietoja eri sarakkeisiin - mitä tehdä?
Päivitetty yli 3 kuukautta sitten

Jos lataat raportin Vellostasi CSV-tiedostona ja avaat sen Excel tai vastaavalla ohjelmalla, mutta tiedot aukeavat kaikki yhteen sarakkeeseen, näin:

...johtuu tämä Windowsin asetuksista. Windows ei siis osaa tulkita tietoja oikein ja siksi asettaa ne kaikki yhteen sarakkeeseen.

On muutama tapa jolla CSV-tiedoston voi avata niin, että kentät asettuvat eri sarakkeisiin.

Lataa tiedot tyhjään Excel työkirjaan

Sen sijaan, että avaat CVS-tiedoston tuplaklikkaamalla, lataa sen tiedot tyhjään työkirjaan.

Toimi näin:

  1. Kirjaudu sisään Velloosi

  2. Lataa haluamasi raportti tietokoneellesi (jos se aukeaa automaattisesti latauksen jälkeen, sulje vain tiedosto)

  3. Avaa Excel

  4. Avaa uusi tyhjä työkirja (englanninkielisessä järjestelmässä Workbook)

  5. Valitse Tiedot-valikko (Data)

  6. Valitse Tekstistä/CSV:stä (From Text/CSV)

  7. Etsi lataamasi raportti ja valitse Tuo (Open)

  8. Uuden ikkunan yläosasta varmista että Erotin-valikkossa on vaihtoehto Pilkku (Delimiter = Comma)

  9. Paina lopuksi Lataa (Load)

  10. Nyt tiedot on tuotu työkirjaan eri sarakkeisiin sijoitettuna

  11. Tallenna lopuksi Excel työkirja

Muokkaa raportti-tiedostoa

Voit tehdä CSV-tiedostoon pienen muokkauksen mikä kertoo Excellille, miten tulkita tietoja oikein.

Toimi näin:

  1. Kirjaudu sisään Velloosi

  2. Lataa haluamasi raportti tietokoneellesi (jos se aukeaa automaattisesti latauksen jälkeen, sulje vain tiedosto)

  3. Klikkaa tiedostoa hiiren oikealla näppäimellä ja avaa tiedosto Notepad-ohjelmalla (Applen Mac koneilla käytä TextEdit-ohjelmaa)

  4. Lisää tekstin yläpuolelle tyhjä välilyönti ja kopioi ja liitä siihen seuraava teksti: sep=,

  5. Tallenna tiedosto ja sulje se

  6. Avaa tiedosto nyt uudelleen Excel-ohjelmalla

  7. Nyt tiedot aukeavat eroteltuna eri sarakkeisiin

Tämä toimenpide pitää toistaa jokaiseen CVS-tiedostoon, mutta se tarvitsee tehdä vain kerran per tiedosto.

Muokkaa Windows-asetuksia

Jos haluat, että Excel avaa CVS-tiedostot niin, että tiedot jakautuvat eri sarakkeisiin täytyy Windowsin asetuksia muuttaa.

Vaihda desimaali- ja erotinmerkkejä

Voit vaihtaa mitä merkkejä Windows käyttää desimaalimerkkinä ja erotinmerkkinä. Tämä voi auttaa siihen, että CSV-tiedostot aukeavat Excellissä tiedot eriteltynä eri sarakkeisiin.

Toimi näin:

  1. Windowsin haku kentästä etsi ja avaa Ohjauspaneeli (englanninkielisessä järjestelmässä Control Panel)

  2. Valitse Aika- ja alueasetukset (Clock and Region)

  3. Valitse ikkunan alalaidasta Lisäasetukset... (Additional settings...)

  4. Kohdasta Desimaalierotin (Decimal symbol) varmista, että piste on valittuna alasvetovalikosta

  5. Kohdasta Luetteloerotin (List separator) varmista, että pilkku on valittuna alasvetovalikosta

  6. Paina lopuksi OK tästä ja aikaisemmasta ikkunsta

  7. Voit nyt sulkea Ohjauspaneelin

  8. Kokeile nyt avata lataamasi raportti tuplaklikkaamalla

Jos CVS-tiedostot edelleen aukeavat niin, että kaikki tieto on asetettu A-sarakkeeseen, on ne aina avattava jommallakummalla yllä mainituista tavoista, tai on Windowsin alueeksi asetettava esim. USA tai Iso-britannia.

Vaihda Windowsin aluetta

Tämä toimii varmasti, mutta vaikuttaa koko järjestelmään.

Jos haluat vaihtaa Windowsin alueeksi USA:n tai Iso-britannian, niin CSV-tiedostot aukeavat kunnolla tuplaklikkaamalla.

Miten tallennan raportin Excellistä PDF-muodossa?

Lue tarkemmat ohjeet miten toimia täältä: Miten saan Vello raportin PDF -muodossa?

Vastasiko tämä kysymykseesi?