Siirry pääsisältöön
5 syytä ottaa ennakkomaksut käyttöön
Päivitetty yli viikko sitten

Ennakkoon maksetut varaukset kiihdyttävät kassavirtaasi, varmistavat sitoutuneen asiakkaan sekä säästävät aikaasi.

Parhaimmillaan varausten ennakkomaksumahdollisuus tarkoittaa, että yrittäjän ei tarvitse hankkia erillistä kassapäätettä ja kuittitulostinta liiketilaansa lainkaan.

Listaamme tässä artikkelissa viisi tärkeintä syytä ottaa etukäteismaksaminen käyttöön ajanvarauksessasi.

Viisi hyvää syytä aktivoida varausmaksut

1) Varmistat, että asiakkaasi tulee paikalle

Kun asiakkaasi maksaa hoitonsa varauksen tekemisen yhteydessä, voit olla varma, että hän myös saapuu paikalle oikeana ajankohtana.

Ennakkoon maksetussa hoidossa asiakkaalla on "omaa rahaa kiinni", joten unohduksia tai peruuttamattomia aikoja kohdataan näissä tapauksissa tilastojen valossa hyvin vähän.

Tiesitkö? Vellossa voit määritellä, mitkä hoidot asiakkaan tulee maksaa ennakkoon.

Vinkki: Jatkuvasti yleistyvä tapa on veloittaa asiakkaalta pieni osuus, esimerkiksi 10%, hoidon hinnasta etukäteen ajanvarauksen yhteydessä. Näin asiakas saadaan sitoutettua, mutta ajanvaraus ei pysähdy ylisuureen ennakkomaksuun.

2) Sinun ei tarvitse huolehtia laskuttamisesta paikan päällä

Asiakkaan maksaessa hoitonsa etukäteen, hän on vapaa nauttimaan olostaan ja poistumaan heti hoidon jälkeen. Maksaminen ei lannista asiakkaan euforiaa enää hoidon jälkeen, kun rahastusosuus on jo hoidettu.

Ennakkomaksuilla varmistat, että asiakkaasi lähtee tyytyväisenä eikä rahojaan laskien.

3) Saat rahat ennakkoon

Oletko koskaan tullut pohtineeksi kassavirtaasi ja verrannut sitä esimerkiksi verkkokauppiaiden kassavirtaan?

Terveyden- ja kauneudenhuoltoalalla on yleistä, että asiakas maksaa palvelusta hoidon jälkeen. Yrittäjänä olet kuitenkin hankkinut hoitoon tarvittavat voiteet, öljyt ja tarvikkeet jo etukäteen - lisämyyntituotteista puhumattakaan. Tällä mallilla liiketoimintasi alun kassavirta on siis negatiivinen (= rahaa kuluu enemmän, kuin mitä sitä tulee).

Verkkokauppiaan kassavirta on sen sijaan usein päinvastainen: Asiakas maksaa tilauksensa ennakkoon verkossa, ja vasta tämän jälkeen yrittäjä hankkii ja lähettää tuotteen asiakkaalle. Verkkokauppiaan kassavirta on siis positiivinen. Miksei sinunkin kassavirtasi voisi olla?

Vinkki: Kun asiakkaasi varaa ajan kahden viikon päähän ja maksaa sen varatessaan, sinä saat rahat käyttöösi samantien jo ennen palvelutapahtumaa.

4) Hinta on sovittu ja maksettu, eikä siitä synny jälkikäteen kinaa

Kun asiakas maksaa hoitonsa varauksenteon yhteydessä, hän tietää varmuudella, paljonko hoito maksaa. Asiakas voi myös varmistua, että kyseessä on kiinteä hinta eikä esimerkiksi "alkaen hinta".

Lisätuotteiden tarjoaminen kotihoidon tueksi on niin ikään läpinäkyvää, kun niiden vaikutus kokonaishintaan on asiakkaalle selvää alusta lähtien.

5) Ei haittaa vaikka asiakas on unohtanut maksukorttinsa kotiin

Onko asiakkaalla jälleen unohtunut maksukortti kotiin? Eikö korttimaksu menekään läpi? Onko kortinlukijassasi jälleen jokin vika? Ei haittaa!

Vinkki: Veloittamalla maksut asiakkaaltasi Vellossa etukäteen, pienennät liiketoimintasi riskiä ja varmistat maksusuoritusten toteutumisen.

Vastasiko tämä kysymykseesi?