Epäkohta, johon törmäsit: Loppuasiakkaalta veloitettu summa ei tullutkaan seuraavaan tilitykseen, vaikka sen olisi pitänyt. Ei hätää.
Syy edellä mainittuun on todennäköisesti katevaraus.
Hyvä tietää: Jos pankki tai luottokorttiyhtiö ei tee veloitusta reaaliajassa asiakkaasi pankkitililtä tai luottokortilta, veloitus tehdään katevarauksena ja varsinainen veloitusta tapahtuu myöhemmin.
Vellossa katevarattu raha näyttää vihreää eli maksutapahtuma on Vellon näkökulmasta onnistunut. Rahat “vapautuvat” kuitenkin tilitykseen vasta, kun katevaraus purkautuu.
Mikä on katevaraus?
Katevaraus on tilapäinen varaus rahasummasta maksukortilla tehtyä ostoa varten. Se tarkoittaa, että maksun summa "varataan" kortinhaltijan tililtä, mutta sitä ei vielä varsinaisesti veloiteta.
Katevaraus on yleinen maksukorttitapahtumien yhteydessä, ja se varmistaa, että maksulle on riittävästi rahaa, kun veloitus tehdään lopullisesti.
Hyvä tietää: Katevaraukset ovat tärkeä osa maksuprosessia, sillä ne suojaavat sekä kauppiasta että maksajaa ja varmistavat, että rahaa on riittävästi maksun suorittamiseen.
Katevaraus kestää 1-7 päivää
Katevarauksen kesto vaihtelee asiakkaan käyttämän pankin ja maksukortin mukaan. Yleensä katevaraus purkautuu, kun maksu veloitetaan asiakkaan tililtä tai luottokortilta.
Katevaraus purkautuu automaattisesti, yleensä 1–7 päivän kuluessa.
Katevarauksessa olevaa maksua ei voida vielä tilittää
Katevarauksessa olevaa maksua ei voida vielä tilittää yrityksesi pankkkitilille.
Tämä tarkoittaa, että vaikka maksutapahtuma olisi tapahtunut alkuviikosta, rahat eivät katevaraustilanteessa saavukaan yrityksesi pankkitilille seuraavana maanantaina. Tällöin rahat siirtyvät tilitykseen katevarauksen purkautumista seuraavaan tilitykseen.
Katevarauksessa olevaa maksua ei voida myöskään hyvittää / palauttaa asiakkaalle, koska summa ei ole vielä lähtenyt asiakkaan pankkitililtä tai luottokortilta.