Siirry pääsisältöön
Miten kirjaan ilmaisen käynnin asiakkaalleni?
Päivitetty yli kuukausi sitten

Halutessasi tarjota asiakkaallesi ilmaisen ensikäynnin tai korvaavan hoidon, voit yksinkertaisesti kirjata varauksen hinnaksi 0 € maksuvaiheessa.

Vaihtoehtoisesti voit tarjota asiakkaalle yhden käyntikerran lahja- tai sarjakortin veloituksetta. Tämä on hyvä ratkaisu, kun haluat tarjota asiakkaalle varausmahdollisuuden palveluun, joka normaalitilanteessa tulisi maksaa varausvaiheessa maksukorttia käyttäen.

Vinkki: Kun haluat seurata ja raportoida ilmaiskäyntejä, ratkaisu on kirjata varaukselle maksutapahtuma ja käyttää maksutapana 100% alennusta.

Tapa 1: Muuttamalla varauksen hinnaksi 0 € maksuvaiheessa

Veloittaessasi ajanvarauksen hintaa asiakkaalta, voit ennen hinnan siirtämistä maksupäätteelle muokata hintaa.

Tee näin:

  1. Kirjaudu Velloon työntekijänä

  2. Siirry kohtaan Valinnat → Kalenteri

  3. Etsi ajanvaraus ja klikkaa sen tiedot auki

  4. Klikkaa varaukseen valitun palvelun oikealta puolelta kolmea pientä pistettä

  5. Valitse Muokkaa hintaa

  6. Syötä hinnaksi 0 € ja klikkaa Tallenna-painiketta

Huomioi: Antaessasi palvelun hinnaksi 0 €, veloitettavaa ei synny, etkä voi tästä johtuen kirjata varausta maksetuksi.

Tapa 2: Kirjaamalla alennus erillisenä maksutapana

Kun haluat seurata ja raportoida ilmaiskäyntejä, ratkaisu on kirjata varaukselle maksutapahtuma ja käyttää maksutapana 100% alennusta.

Tee näin:

  1. Kirjaudu Velloon työntekijänä

  2. Luo ensin uusi maksutapa (pääkäyttäjänä) esimerkiksi nimellä “Alennus”

  3. Siirry kohtaan Valinnat → Kalenteri

  4. Etsi ajanvaraus ja klikkaa sen tiedot auki

  5. Kun siirrät varausta maksettavaksi, kuittaa ensin alennusta vastaava summa käyttäen tätä aikaisemmin luomaasi maksutapaa.

  6. Varaus kirjataan maksetuksi

Hyvä tietää: Kirjatessasi alennuksen erillisellä maksutavalla, voit raportoida annettuja alennuksia kootusti Vellon raportoinnin kautta.

Huomioi: Kirjatessasi alennuksen erillisellä maksutavalla, alkuperäinen arvonlisäveron osuus säilyy muuttumattomana. Loppusummasta maksettava arvonlisävero on siis suhteellisesti suurempi, kuin ilman alennusta.


​Tapa 3: Luomalla nollahintainen palvelu

Kun haluat seurata ja raportoida ilmaiskäynti-palveluiden menekkiä, voit luoda tätä varten Varattavia palveluita, joille on asetettu nollahinta.

Halutessasi voit asettaa tällaiset palvelut näkyviksi Vain työntekijöille.

Jos asiakas ei ole varannut alennushintaista palvelua, mutta haluat sellaisen asiakkaalle tarjota, voit vaihtaa palvelun ajanvaraukseen jälkikäteen.

Tee näin:

  1. Kirjaudu Velloon esihenkilönä tai pääkäyttäjänä

  2. Siirry kohtaan Valinnat → Kalenteri

  3. Etsi ajanvaraus ja klikkaa sen tiedot auki

  4. Klikkaa palvelun oikealla puolella olevaa kolmea pientä pistettä ja valitse Vaihda palvelu

  5. Tarkista, että palvelu ja hinta muuttuivat oikein.

Huomioi: Antaessasi palvelun hinnaksi 0 €, veloitettavaa ei synny, etkä voi tästä johtuen kirjata varausta maksetuksi.

Tapa 4: Alennushintainen lahja- tai sarjakortti

Vellossa lahja- ja sarjakorteille on mahdollisuus määritellä palvelu, johon kortti oikeuttaa. Lahjakortin ja Sarjakortin ostohinta on määriteltävissä vapaasti eli ostohinta voi olla edullisempi, kuin itse palvelun hinta.

Työntekijänä voit myös luoda lahjakortin tai sarjakortin ilman, että asiakasta vaaditaan maksamaan siitä. Voit siis luoda esim. yhden käyttökerran sarjakortin, jota asiakas voi käyttää itse aikaa varatessaan.

Tee näin:

  1. Kirjaudu Velloon esihenkilönä tai pääkäyttäjänä

  2. Luo alennushintainen yhden käyntikerran lahja- tai sarjakortti

  3. Lähetä tai pyydä asiakasta ostamaan kortti

  4. Pyydä asiakasta tekemään ajanvaraus käyttäen maksutapana kortin koodia

Vastasiko tämä kysymykseesi?