Siirry pääsisältöön

Kanta-käyttöönottokoe - miten valmistautua?

Päivitetty eilen

Kanta-käyttöönottokokeen aikana katsomme asetuksesi kuntoon Kannan käyttämistä varten Vellon kautta ja teemme testipotilaalle potilaskertomuksen. Käyttöönottokoe on onnistuneesti suoritettu, kun kertomus on saatu onnistuneesti luotua ja olemme käyneet läpi kaikki oleelliset seikat Kannan käytöstä Vellon kautta.

Alta löydät 5 kohtaa, jotka sinun tulee katsoa kuntoon ennen Kanta-käyttöönottokoetta. Käythän nämä siis läpi tarkasti. Ohjeet ovat tarkoitettu kattamaan kaikki mahdolliset seikat, jotka tulee ottaa huomioon, joten omalla kohdallasi osa saattaa olla jo hoidettu.

Huomioi: jos joku alla mainituista askeleista ei ole vielä valmis, ei Kanta-käyttöönottokoetta voida toteuttaa. Jos puuttuva askel ilmenee käyttöönottokokeen aikana, koe keskeytyy ja puutteet on korjattava, jonka jälkeen on varattava aika kokeen jatkolle toisena päivänä.


1 ) Kantaan liittyvät hakemukset tehtynä

Kaikkien tarvittavien Kanta-hakemusten tulee olla tehty ja hyväksytty ennen Kanta-käyttöönottokoetta.

Varmista myös, että olet täyttänyt Potilastietovarantoon liittyvän hakemuksen kirjautumalla ekstra.kanta.fi -sivustolle.

  1. Mene osoitteeseen ekstra.kanta.fi

  2. Kirjaudu sisään tunnistautumalla vahvasti pankkitunnuksilla

  3. Katso että yrityksesi on valittuna alasvetovalikosta ja klikkaa Valitse

  4. Vieritä sivua alas ja klikkaa kohdasta Potilastietovaranto

  5. Täytä hakemuksen kaikki kohdat

    1. Kohtaan, joka pyytää liitäntäpisteen OID:tä, syötä: 1.2.246.537.6.918.18.10.13.1

    2. Valitse "Järjestelmäksi" ERA

  6. Lopussa klikkaa Lähetä

Mistä voin saada apua Kanta-hakemusten suhteen?

Jos tarvitset apua tai ohjeistusta tarvittavien Kanta-hakemusten suhteen, otathan yhteyttä Kanta-palveluiden asiakastukeen?

Kannan asiakaspalvelun ajankohtaiset yhteystiedot löydät tältä sivulta: kanta.fi/asiakaspalvelu-ammattilaisille-ja-kehittajille.

Tarvitsen lisää teknisiä tietoja liittymisen suhteen Kanta hakemukseeni.

Voit pyytää PDF-tiedostoa, jossa kaikki tekniset tiedot liittymispistettä varten asiakastuestamme osoitteessa: asiakaspalvelu (at) vello.fi.

Organisaatiossamme on useampi Kanta-käyttäjä: tarvitseeko kaikkien Kanta-käyttäjien hakemukset olla hyväksyttynä ennen koetta?

Yhden ja saman organisaation kohdalla Kanta-käyttöönottokokeen suorittaa yksi henkilö per toimipaikka. Jatkossa tämä henkilö vastaa muiden käyttäjien perehdyttämisestä toimipaikassa. Vain käyttöönoton suorittavan henkilön hakemuksien tulee olla tehty ja hyväksytty ennen käyttöönoton ajankohtaa. Muiden käyttäjien tiedot voidaan liittää organisaatioon myöhemmin.


2 ) Toimikortti ja lukija valmiina

Ennen Kanta-käyttöönottokoetta, sinulla on oltava:

  • Terveydenhuollon toimikortti hallussasi

  • Toimikortti on oltava aktivoitu (PIN-luvut asetettu) DVV:n kirjeen mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti

  • Kortinlukija ostettuna

Kirjautuminen Kantaan tapahtuu aina toimikorttia käyttäen.

Terveydenhuollon ammattilaisten, jotka työssään tarkastelevat tai kirjaavat Kantaan, tulee tilata henkilökohtainen toimikortti. Toimikortit myöntää Digi- ja väestövirasto: dvv.fi/sote-ammattikortti.

Kun olet saanut toimikortin sekä Digi- ja väestövirastolta lähetettävän kirjeen, aktivoithan toimikortin kirjeen ohjeita käyttäen. Säilytä kirjeestä irti repäistävä muovi liuska, jossa on merkitty koodi - tarvitstet tätä, jos joskus tulevaisuudessa unohdat asettamasi PIN-numeron.

Käyttääksesi toimikorttia tarvitset henkilökortinlukijan. Voit ostaa esimerkiksi USB-kortinlukijan Verkkokauppa.comista.


3 ) Tietokone valmiina

Varmista, että olet ladannut viimeisimmän Atostek ID -ohjelman ja myös asentanut tämän koneellesi ennen Kanta-käyttöönottokoetta.

Voit ladata Atostek ID -kortinlukijaohjelman täältä: https://downloads.ehoito.fi/.

Lisäohjeistusta lataamisesta ja asentamisesta voit lukea tästä artikkelista: Atostek ID -ajurin asentaminen tietokoneellesi.

Käytämme tapaamiseen Google Meets -huonetta, joka avautuu tietokoneen selaimessasi (sinun ei tarvitse erikseen ladata Google Meetsiä koneellesi).

Huomio: Sinun täytyy liittyä etätapaamiseen samalla laitteella, kuin aiot käyttää Kantaa, sillä kokeen aikana pyydämme sinua jakamaan ruutuasi. Liitythän siis tapaamiseen samalla tietokoneella, kuin missä kirjaudut Velloosi.

Erittäin tärkeää: Käyttöönottokoe suoritetaan tietokoneella. Ethän siis liity etätapaamiseen älypuhelimellasi tai tabletillasi.


4 ) Vello valmiina

Jokaisella henkilöllä, jonka tulisi saada käyttää Kantaa Vellon kautta, tulee olla:

  1. Omat käyttäjätunnukset

  2. Oma kalenteri

Huomioi, että jaetuilla käyttäjätunnuksilla eivät eri henkilöt voi tehdä kirjauksia, vaikka jokaisella olisi oma toimikortti.

Varmista, että Kanta-käyttöönottokokeen suorittava henkilö muistaa salasanansa ja pääsee kirjautumaan Vello-tilille omilla käyttäjätunnuksillaan.

Tärkeää: Varmistathan, että Vellossasi on Vello Pro-tilaus käynnistetty ennen Kanta-käyttöönottokokeen suorittamista.

Jos sinulla ei vielä ole Vello Pro-tilausta käynnistetty, tai tilauksen käynnistyksen ajankohtaa jo sovittuna myynnin edustajan kanssa, olethan yhteydessä asiakastukeemme osoitteessa asiakaspalvelu (at) vello.fi.


5) Aika varattuna Kanta-käyttöönottokokeelle

Kun olet varma, että kaikki yllä mainitut askeleet on tehty, voit käydä varaamassa itsellesi ajan Kanta-käyttöönottokoetta varten tämän linkin kautta.

Jos olet itse suorittamassa käyttöönottkokeen:

Täytä ajanvaraukseen omat tietosi, mukaan lukien oma henkilötunnuksesi tai Terhikki-numerosi (kumpi vain käy).

Jos joku muu, kuin sinä on suorittamassa käyttöönottokokeen:

Täyty ajanvaraukseen sen henkilön tiedot joka tulee suorittamaan Kanta-käyttöönottokoeen.

Jos kokeeseen on tulossa useampi Kanta-käyttäjä, syötäthan jokaisen henkilön henkilötunnuksen tai Terhikki-numeron.

Jos sinulle jää kysyttävää, tai haluat lisätä tietoja varaukseen liittyen, olethan yhteydessä asiakastukeemme sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu (at) vello.fi.

Huomioi: Jos joku yllä mainituista askeleista ei ole vielä valmis, ei Kanta-käyttöönottokoetta voida toteuttaa. Jos puuttuva askel ilmenee käyttöönottokokeen aikana, koe keskeytyy ja puutteet on korjattava, jonka jälkeen on varattava aika kokeen jatkolle.


Kanta-käyttöönoton jälkeen

Kun käyttöönottokoe on suoritettu onnistuneesti läpi, lähetämme sinulle sähköpostia jälkikäteen. Sähköpostin liitteenä tulee raporttipohja kokeesta, joka sinun täytyy vain viimeistellä omilla tiedoillasi ja lähettää eteenpäin Kannalle. Raportissa tulee tarkempi ohjeistus.

Kanta-yhteytesi Vellon kautta aktivoituu, kun käyttöönottokokeen maksu on suoritettu ja Vello Pro-tilauksesi on käynnissä.


Usein kysyttyjä kysymyksiä Kanta-käyttöönottokokeeseen liittyen

Pitääkö minun opiskella koetta varten?

Ei tarvitse. Vaikka Kanta-käyttöönottokoetta kutsutaan "kokeeksi", tapaamisen aikana laitamme tarvittavat asetukset valmiiksi ja käymme läpi miten käyttöliittymää käytetään.

Voiko kysyä kysymyksiä käyttöönottokokeen aikana?

Kyllä voit. Vaikka sitä kutsutaan "kokeeksi", käyttöönotto on käytännössä lähempänä koulutusta, joten vastaamme mielellämme kysymyksiisi.

Minulla on terveydenhuollon toimikortti, mutta en muista PIN-lukuani - mitä tehdä?

Sinun täytyy joko löytää PIN-koodi ennen Kanta-käyttöönottokoetta, tai sinun on luotava uudet tilalle. Jos et löydä tai muista alkuperäistä PIN-koodia, älä yritä arvata sokkona: aktivointitunnusluvun virheellinen syöttäminen 5 kertaa peräkkäin lukitsee kortin sirun pysyvästi. Tämä tarkoittaa, että kyseisen kortin sähköisiä ominaisuuksia ei voi hyödyntää, eli korttia ei voi käyttää esimerkiksi sähköiseen asiointiin. Tällöin tulee tilata uusi kortti.

Lue tarkempi ohjeistus miten vaihtaa PIN-koodi(t) tästä artikkelista: Unohdin Kanta-korttini PIN-luvun - mitä tehdä?

Voinko käyttää Vello/Kantaa vain siltä koneelta, jolla suoritan käyttöönottokokeen?

Sinun ei ole pakko käyttää vain sitä konetta, jolla suoritat kokeen. Kokeen suorittamisen jälkeen, voit käyttää Velloa ja Kantaa myös muilta laitteilta. Huomioithan, että sinun on asennettava Atostek ID -kortinlukijaohjelma kuitenkin kaikille laitteille, joilla aiot kirjautua Kantaan.

Voinko käyttää Kantaa älypuhelimen tai tabletin kautta?

Käyttöönottkoe täytyy suorittaa tietokoneella.

Mutta tämän jälkeen voit ladata älypuhelimellesi ERA SmartCard applikaation joko Applen App Storesta tai Googlen Play Storesta. Älypuhelimesi voi lukea toimikorttisi tiedot käyttäen NFC-toiminnallisuutta, joten et tarvitse erillistä kortinlukijaa tähän. Huomioithan, että Kanta-kirjautkset tulee myös tehdä älypuhelimella, jos kirjaudut tämän kautta sisään.

Monissa tableteissa ei ole NFC-toiminnallisuutta rakennettu sisään. Vaikka pystyt lataamaan ERA SmartCard applikaation myös tabletille, laite ei pysty lukemaan toimikorttiasi. Älypuhelin/tabletti applikaatio ei myöskään tue suurinta osaa kortinlukijoista, vaikka kortinlukijan johdon voisikin kytkeä kiinni laitteeseen. ERA SmartCard applikaatio älypuhelimille/tableteille tukee vain hyvin tarkkoja Bluetooth-kortinlukijamalleja.

Suosittelemme Kanta-yhteyden käyttämistä aina tietokoneen kautta.

Vastasiko tämä kysymykseesi?